АНАЛІЗ
АНАЛІЗ
регуляторного впливу до проекту рішення Широківської сільської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Широківської сільської ради»
І. Визначення проблеми.
Аналіз регуляторного впливу підготовлено на виконання норм Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», відповідно до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта» зі змінами.
Відповідно до ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України належить до повноважень органів місцевого самоврядування.
Відповідно до статей 10, 266 Податкового кодексу України до місцевих податків належить податок на майно, до складу якого входить обов’язковий платіж - податок на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки).
Відповідно до ст. 12 сільські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень. Сільські ради надсилають у десятиденний строк з дня прийняття рішень, але не пізніше 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлених місцевих податків та/або зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та/або зборів, в електронному вигляді інформацію щодо ставок та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у порядку та за формою, затвердженими Кабінетом Міністрів України, та копії прийнятих рішень про встановлення місцевих податків та/або зборів та про внесення змін до таких рішень.
Якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення.
Згідно Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження щодо встановлення місцевих податків і зборів відносяться до виключної компетенції місцевої ради.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року № 483 «Про затвердження форм типових рішень про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки» необхідно затвердити ставки та пільги із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Широківської сільської ради.
Податки на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки зараховуються в повному обсязі до місцевого бюджету та, відповідно до діючого законодавства, є джерелом формування загального фонду сільського бюджету, забезпечують збалансованість дохідної частини бюджету та задоволення нагальних потреб територіальної громади. Кошти від їх надходження спрямовуються на забезпечення діяльності, благоустрій територій територіальної громади, виконання програм соціально-економічного розвитку, тощо.
Цей регуляторний акт встановлює розмір ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, визначає об’єкти оподаткування, платників податку, пільги зі сплати податку, та створює передумови для розвитку підприємництва, соціально-економічного розвитку територіальної громади.
Виходячи з вищевикладеного, з метою безумовного виконання Податкового кодексу України, забезпечення дохідної частини місцевого бюджету сільська рада розробила проект рішення «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Широківської сільської ради».
Відсутність регулювання може призвести до невиконання вимог чинного законодавства.
Прогнозний обсяг надходжень податку є розрахунковим і може змінюватися від чинників, на які неможливо вплинути (чисельність платників, обов’язковість сплати ними податку).
З метою безумовного виконання Податкового кодексу України, прозорого та ефективного встановлення ставок із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, недопущення суперечливих ситуацій, забезпечення дохідної частини бюджету та на підставі аналізу проблему передбачається вирішити шляхом державного регулювання – прийняття рішення «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Широківської сільської ради».
Основні групи (підгрупи), на які впливає проблема, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання – прийняттям цього проекту регуляторного акта:
Групи (підгрупи) |
Так |
Ні |
1 |
2 |
3 |
Громадяни |
+ |
- |
Держава. Органи місцевого самоврядування |
+ |
- |
Суб’єкти господарювання |
+ |
- |
Ринкові механізми не можуть бути застосовані при адмініструванні податків. Доцільним є втручання держави шляхом делегування органам місцевого самоврядування повноважень з установлення ставок податку на майно в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Отже, установлення ставок та пільг з плати за землю можливе лише шляхом ухвалення відповідного рішення сільської ради.
Проект рішення сільської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Широківської сільської ради» розроблено відповідно до форми, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року №483 «Про затвердження форм типових рішень про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки».
II. Цілі державного регулювання
Проект рішення сільської ради спрямований на розв’язання завдання, визначеного в попередньому розділі аналізу регуляторного впливу.
Цілі державного регулювання, безпосередньо пов'язані з розв'язанням проблеми:
Проект регуляторного акту спрямований на розв’язання проблеми, визначеної в попередньому розділі.
Основними цілями регулювання є:
- здійснити планування та прогнозування надходжень від податків на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки при формуванні бюджету;
- встановити доцільні і обґрунтовані розміри ставок податків на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з урахуванням рівня платоспроможності громадян та суб’єктів господарювання та відповідно до потреб місцевого бюджету;
- встановити пільги щодо сплати податків на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
- забезпечити своєчасне надходження до місцевого бюджету податків на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;
- забезпечити відкритість процедури, прозорість дій органу місцевого самоврядування.
ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення визначених цілей
Визначення альтернативних способів
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
Альтернатива 1. Не виносити на розгляд сесії та не приймати рішення сільської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Широківської сільської ради» |
У такому випадку відповідно до пункту 12.3.5 статті 12 Податкового кодексу України податки сплачуються платниками у порядку, встановленому Кодексом: плата за нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки буде справлятися із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування ставок податку, що не сприятиме наповненню місцевого бюджету в можливих обсягах. |
Альтернатива 2. Прийняти рішення ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Широківської сільської ради» у запропонованому вигляді |
Прийняття даного рішення забезпечить досягнення встановлених цілей, чітких та прозорих механізмів справляння та сплати податків на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на території громади та відповідне наповнення місцевого бюджету. |
ІV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Рейтинг результативності |
Вигоди (підсумок) |
Витрати (підсумок) |
Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
Альтернатива 2 |
Наповнення місцевого бюджету та спрямування фінансового ресурсу на соціально-економічний розвиток громади. Сплата податків на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за обґрунтованими ставками. |
Відсутні |
Наповнення місцевого бюджету, збереження кількості суб’єктів господарювання та робочих місць |
Альтернатива 1 |
Сплата податків на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, податок справлятиметься в розмірі які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування ставок податку |
Зменшення надходжень у місцевий бюджет. |
Зменшення надходжень до міського бюджету, підвищення соціальної напруги за причини погіршення якості життя членів громади |
Рейтинг
|
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи |
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акту |
Альтернатива 2 |
Альтернатива є доцільною. Прийняття рішення забезпечить наповнення місцевого бюджету. Досягнення балансу інтересів органу місцевого самоврядування та платників місцевих податків і зборів. |
Зміни до чинного законодавства: Податкового кодексу України; Бюджетного кодексу України; Земельного кодексу України; та інші закони (зміна мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, тощо). |
Альтернатива 1 |
У разі неприйняття регуляторного акту, податок справлятиметься із в розмірі які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування ставок податку. |
Зміни до чинного законодавства: Податкового кодексу України; Бюджетного кодексу України; Земельного кодексу України; та інші закони (зміна мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, тощо). |
Таким чином для реалізації обрано Альтернативу 2 – встановлення економічно обґрунтованих податків на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, що є посильними для платників податків, та забезпечить фінансову основу самостійності органу місцевого самоврядування – Широківської сільської ради.
V. Механізм, який пропонується застосувати для розв’язання визначеної проблеми
Вирішення раніше зазначеної проблеми повинно здійснюватися шляхом прийняття рішення Широківської сільської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Широківської сільської ради»
Запропоновані механізми регуляторного акту, за допомогою яких можна розв’язати проблему:
- розробка проекту рішення Широківської сільської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на території Широківської сільської ради»
- оприлюднення проекту разом з АРВ та отримання пропозицій і зауважень;
- прийняття рішення на пленарному засіданні сесії Широківської сільської ради;
- оприлюднення рішення у встановленому законодавством порядку;
- проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення.
За результатами проведених розрахунків, прогнозується, що прийняття зазначеного проекту рішення дозволить забезпечити баланс інтересів суб’єктів господарювання, громадян та органу місцевого самоврядування. А його застосування буде ефективним для вирішення проблеми, зазначеної в розділі І цього АРВ.
VI. Визначення очікуваних результатів – метод аналізу вигод та витрат
Запропонований проект рішення Широківської сільської ради не потребує додаткових фінансових витрат на його впровадження з боку суб’єктів господарювання.
Сфери та види впливу регулювання.
Інтереси громадян – отримання якісних послуг.
Інтереси суб’єктів господарювання – встановлення чітких та прозорих правил визначення сплати за нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Інтереси Широківської сільської ради - наповнення дохідної частини місцевого бюджету від плати за нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Головним очікуваним результатом прийняття зазначеного рішення є поповнення бюджету сільської ради. У разі прийняття запропонованого проекту рішення прогнозується, що загальні надходження податку на нерухоме майно до бюджету зростуть.
Законодавством України визначено, що господарська діяльність суб’єктів господарювання у сфері суспільного виробництва здійснюється з метою одержання економічних і соціальних результатів та з ціллю одержання прибутків.
VIІ. Оцінка виконання вимог регуляторного акту залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів господарювання не підлягають розрахунку, оскільки встановлені нормами Податкового кодексу України. Органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями лише встановлювати ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, не змінюючи порядок їх обчислення, сплати та інші адміністративні процедури.
VIIІ. Визначення показників результативності дії регуляторного акту
Показниками результативності запропонованого проекту рішення сільської ради є :
- Зменшення податкового навантаження на суб’єкті господарювання громади;
- Стабільні надходження до місцевого бюджету
IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акту
Відстеження результативності регуляторного акту буде відбуватися в порядку передбаченому ст. 10 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Для проведення відстеження результативності будуть використані статистичні дані.
Повторне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено шляхом щорічного затвердження бюджету та затвердження звіту про його виконання.
Строки проведення базового, повторного та періодичного відстеження пропонується встановити у відповідності з вимогами Закону України «Про державну регуляторну політику у сфері господарської діяльності».
Секретар ради Людмила Матолич