Як організовувати харчування в закладі освіти
Кожен заклад освіти має свої особливості: приміщення, режим навчання, кількість учнів, кадри тощо. Тому харчування слід організовувати, зважаючи на них.
У процесі організації харчування потрібно відповісти на чотири основні питання:
-
Режим або кратність: скільки разів на день мають їсти учні в закладі?
-
Графік: о котрій годині й протягом якого часу вони їстимуть?
-
Спосіб: хто готуватиме чи постачатиме їжу?
-
Форма: усі отримують однакові страви чи мають можливість обирати?
Не менш важливо вирішити, як організувати закупівлю продуктів або послуг шкільного харчування (спеціалістами управління освіти централізовано або школою самостійно в межах фінансової автономії), як діти розраховуватимуться в шкільній їдальні, а також налагодити комунікацію з учнями й батьками, щоб інформувати їх про організацію харчування.
Щоб діти вчасно отримували якісне харчування, потрібно:
-
визначити в закладі освіти відповідального за харчування;
-
визначити примірне чотиритижневе сезонне меню та щоденне меню-розклад;
-
погодити меню в територіальному підрозділі Державної служби з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, якщо воно складене самостійно;
-
організувати закупівлю продуктів або послуг (найчастіше це функція управління освіти);
-
організувати бракераж (якісне оцінювання продуктів), а також постійний внутрішній контроль якості;
-
скласти переліки учнів, які отримують платне й безкоштовне харчування, а також тих, яким потрібне дієтичне харчування;
-
мати в штаті працівників, які повноцінно забезпечать усі процеси організації харчування;
-
подбати, щоб усі учні мали доступ до питної води;
-
вести всю необхідну документацію.
Режим харчування
Режим харчування може бути різним — від одноразового до п’ятиразового.
Санітарний регламент вимагає, щоб для учнів було організоване щонайменше одноразове гаряче харчування відповідно до норм харчування, принаймні сніданок.
Дворазове харчування (сніданок та обід) за згодою батьків організовується для учнів 5—9 класів, які відвідують групу продовженого дня.
Три рази можуть їсти учні початкової школи, які ходять у групу продовженого дня, й окремі пільгові категорії учнів.
Чотириразове харчування організовують учням спеціальних шкіл і шкіл-інтернатів, а п’ятиразове з не менше ніж триразовим споживанням гарячої їжі — учням у закладах освіти та закладах оздоровлення та відпочинку з цілодобовим перебуванням здобувачів освіти, наприклад, дітей у шкільному пансіоні.
Режим харчування дітей у закладах оздоровлення та відпочинку залежить від режиму його роботи та визначається засновником закладу. Інтервал між прийомами їжі не повинен перевищувати чотирьох години.
Окрім Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 року №305, слід також орієнтуватися на Порядок надання послуг із харчування дітей у дошкільних, учнів у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах, операції з надання яких звільняються від обкладення податком на додану вартість, затверджений постановою КМУ від 2 лютого 2021 року № 116.
Кратність харчування в закладі освіти
Кратність харчування в яслах і дитсадках залежить від режиму роботи. З 1 вересня 2021 року має бути так:
Діти перебувають у садку ло 4 год. |
Харчування можна не організовувати. Рішення приймає засновник. Враховується заява батьків. |
Діти перебувають у садку від 4 до 8год |
Сніданок і/або обід |
Діти перебувають у садку від 8 до 12год |
Триразове харчування Триразове харчування |
Діти перебувають у садку понад 12 год |
Чотириразове харчування |
Діти перебувають у садку цілодобово |
П’ятиразове харчування |
Графік харчування
На основі режиму харчування варто скласти графік, за яким учні організовано їстимуть у їдальні. Графік має врахувати місткість їдальні та кількість дітей, які їстимуть одночасно. Основні вимоги до графіка харчування в закладах освіти такі:
У дитячих садочках |
Інтервал між прийомами їжі має бути 3—4 години, на обід відводиться не менше ніж 25—30 хвилин, а на інші прийоми їжі — не менше, ніж 20 хвилин |
Для початкової школи |
Рекомендована тривалість перерви для прийому їжі — 30 хвилин, а для учнів 5—12 класів — не менше, ніж 20 хвилин |
Способи організації харчування
Спосіб організації харчування залежить від того, чи є в закладі харчоблок, як він оснащений, чи є працівники, які готують їжу, і чи громада фінансово спроможна залучити підприємства, що постачають продукти або послуги з харчування. Існують три основні способи.
-
Заклад організовує харчування сам. Страви готують штатні працівники. За оцінкою експертів швейцарсько-українського проєкту «Децентралізація для розвитку демократичної освіти», такий спосіб організації харчування найбільш поширений: близько 80 % громад організовують шкільне харчування саме із залученням штатних працівників шкільних їдалень.
-
Аутсорсинг. Страви готують працівники приватного або комунального підприємства на харчоблоці закладу освіти. З цим підприємством укладається договір про постачання послуг, а харчоблок переходить до нього в оренду. Наразі, за оцінкою експертів Decide, так організоване шкільне харчування приблизно у 18 % громад.
-
Кейтеринг. Укладається договір з підприємством (обов’язково зареєстрованим оператором ринку), яке готує і доставляє готові страви. У дитсадочку кейтеринг можливий лише в разі, якщо немає харчоблока, під час ремонту чи інших обмежень, які не дозволяють готувати.
Будь-який з цих способів організації харчування в школах може бути доповнений продажем їжі та напоїв у буфетах або торговельних чи вендингових автоматах.
Постачальником для школи або дитсадка може бути лише підприємець або компанія, що спеціалізується на виробництві і/або продажі продуктів чи послуг з харчування. Купувати їжу для шкільної їдальні, наприклад, на продовольчому ринку або з рук заборонено. Також не можна приносити їжу як спонсорську чи батьківську допомогу.
Форми організації харчування:
Монопрофільне — учні споживають комплекс страв відповідно до меню дня.
Мультипрофільне — учні мають вибір. У цьому випадку їм пропонують на вибір два-три варіанти комплексних меню, компоненти комплексного меню (конструктор) або шведський стіл. Важливо, якщо в закладі організований шведський стіл, страви дітям мають видавати лише працівники кухні.