АНАЛІЗ
АНАЛІЗ
регуляторного впливу до проекту рішення Широківської сільської ради «Про встановлення податку на майно в частині транспортного податку на території Широківської сільської ради»
І. Визначення проблеми.
Аналіз регуляторного впливу підготовлено на виконання норм Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», відповідно до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта» зі змінами.
Відповідно до ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України належить до повноважень органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 12 міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків і зборів до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів, та про внесення змін до таких рішень. Міські ради надсилають у десятиденний строк з дня прийняття рішень, але не пізніше 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлених місцевих податків та/або зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та/або зборів, в електронному вигляді інформацію щодо ставок та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у порядку та за формою, затвердженими Кабінетом Міністрів України, та копії прийнятих рішень про встановлення місцевих податків та/або зборів та про внесення змін до таких рішень.
Якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення.
Згідно Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження щодо встановлення місцевих податків і зборів відносяться до виключної компетенції місцевої ради.
Відповідно до статей 10, 267 Податкового кодексу України до місцевих податків належить податок на майно, до складу якого входить транспортний податок.
Проблема, яку передбачається розв'язати - це збільшення потенційних джерел надходжень до міського бюджету, збалансування інтересів територіальної громади та суб’єктів господарювання. Встановлення транспортного податку у відповідності до чинного законодавства.
Відсутність регулювання транспортного податку може привести до невиконання вимог чинного законодавства України
Прогнозний обсяг надходжень збору є розрахунковим і може змінюватися від чинників, на які неможливо вплинути (чисельність платників, обов’язковість сплати ними податку).
Основні групи (підгрупи), на які впливає проблема, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання – прийняттям цього проекту регуляторного акта:
Групи (підгрупи) |
Так |
Ні |
1 |
2 |
3 |
Громадяни |
+ |
- |
Держава. Органи місцевого самоврядування |
+ |
- |
Суб’єкти господарювання |
+ |
- |
Відповідно до чинного законодавства повноваження щодо встановлення місцевих податків і зборів є виключно компетенцією органів місцевого самоврядування. Застосування процедури не має альтернатив, проблема встановлення місцевих податків і зборів не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів.
II. Цілі державного регулювання
Основною метою прийняття відповідного рішення є виконання вимог ст.ст. 10, 12, ст. 267 Податкового кодексу України, що дозволить забезпечити відповідність розмірів ставок законодавчим вимогам та надасть можливість отримання надходжень до бюджету.
Проєкт регуляторного акта спрямований на розв’язання проблеми, визначеною в попередньому розділі АРВ в цілому, основними цілями його прийняття є:
- відкритість процедури, прозорість дій органу місцевого самоврядування при вирішенні питань, пов’язаних із забезпеченням дотримання вимог податкового законодавства зі справляння транспортного податку;
- наповнення доходної частини бюджету громади на виконання власних повноважень.
ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення визначених цілей
1. Визначення альтернативних способів
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
Альтернатива 1. Не виносити на розгляд сесії та не приймати рішення сільської ради «Про встановлення податку на майно в частині транспортного податку на території Широківської сільської ради» |
Ця альтернатива не може бути прийнятою для органів місцевого самоврядування, оскільки буде не дотримана вимога до п.12.4.1. ст.12 Податкового кодексу України |
Альтернатива 2. Прийняти рішення ради «Про встановлення податку на майно в частині транспортного податку на території Широківської сільської ради» у запропонованому вигляді |
Дотримання вимог податкового законодавства. Забезпечення досягнення цілей державного регулювання. Врегулювання правовідносин суб’єкта господарювання і контролюючих органів у процесі справляння податку Відповідне наповнення місцевого бюджету. |
ІV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Рейтинг результативності |
Вигоди (підсумок) |
Витрати (підсумок) |
Альтернатива 2 |
Наповнення місцевого бюджету та спрямування фінансового ресурсу на соціально-економічний розвиток громади. |
Витрати на підготовку проекту регуляторного акту, АРВ, оприлюднення регуляторного акту, відстеження результативності регуляторного акта |
Альтернатива 1 |
відсутні |
відсутні |
Рейтинг
|
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи |
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акту |
Альтернатива 2 |
Альтернатива є доцільною. Прийняття рішення забезпечить наповнення місцевого бюджету. Досягнення балансу інтересів органу місцевого самоврядування та платників місцевих податків і зборів. |
Зміни до чинного законодавства: Податкового кодексу України; Бюджетного кодексу України; Земельного кодексу України; та інші закони (зміна мінімальної заробітної плати, прожиткового мінімуму, тощо). |
Альтернатива 1 |
Порушення Податкового кодексу України |
Альтернатива не прийнятна |
Таким чином для реалізації обрано Альтернативу 2, що забезпечить фінансову основу самостійності органу місцевого самоврядування – Широківської сільської ради.
V. Механізм, який пропонується застосувати для розв’язання визначеної проблеми
В результаті визначення цілі, проведення аналізу поточної ситуації в адміністративно-територіальних межах Широківської сільської територіальної громади, основним механізмом яке забезпечить розв’язання визначеної проблеми є встановлення запропонованого транспортного податку.
З метою реалізації поставленого завдання пропонується встановити транспортний податок згідно проєкту рішення сільської ради «Про встановлення податку на майно в частині транспортного податку на території Широківської сільської ради».
Запропоновані механізми регуляторного акту, за допомогою яких можна розв’язати проблему:
- розробка проекту рішення Широківської сільської ради «Про встановлення податку на майно в частині транспортного податку на території Широківської сільської ради»
- оприлюднення проекту разом з АРВ та отримання пропозицій і зауважень;
- прийняття рішення на пленарному засіданні сесії Широківської сільської ради;
- оприлюднення рішення у встановленому законодавством порядку;
- проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення.
За результатами проведених розрахунків, прогнозується, що прийняття зазначеного проекту рішення дозволить забезпечити баланс інтересів суб’єктів господарювання, громадян та органу місцевого самоврядування. А його застосування буде ефективним для вирішення проблеми, зазначеної в розділі І цього АРВ.
VI. Визначення очікуваних результатів – метод аналізу вигод та витрат
Запропонований проект рішення Широківської сільської ради не потребує додаткових фінансових витрат на його впровадження з боку суб’єктів господарювання.
Сфери та види впливу регулювання.
Інтереси громадян – отримання якісних послуг.
Інтереси суб’єктів господарювання – встановлення чітких та прозорих правил визначення та сплати транспортного податку.
Інтереси Широківської сільської ради - наповнення дохідної частини місцевого бюджету від плати транспортного податку.
Головним очікуваним результатом прийняття зазначеного рішення є поповнення бюджету сільської ради.
VIІ. Оцінка виконання вимог регуляторного акту залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів господарювання не підлягають розрахунку, оскільки встановлені нормами Податкового кодексу України. Органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями лише встановлювати ставки податків та зборів, не змінюючи порядок їх обчислення, сплати та інші адміністративні процедури.
VIIІ. Визначення показників результативності дії регуляторного акту
Показниками результативності запропонованого проекту рішення сільської ради є :
- Зменшення податкового навантаження на суб’єкті господарювання громади;
- Стабільні надходження до місцевого бюджету
IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акту
Відстеження результативності регуляторного акту буде відбуватися в порядку передбаченому ст. 10 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Для проведення відстеження результативності будуть використані статистичні дані.
Повторне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснено шляхом щорічного затвердження бюджету та затвердження звіту про його виконання.
Строки проведення базового, повторного та періодичного відстеження пропонується встановити у відповідності з вимогами Закону України «Про державну регуляторну політику у сфері господарської діяльності».
Секретар ради Людмила Матолич
Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акту
Повідомлення про оприлюднення16:51:00 10.06.2021